Sök:

Sökresultat:

111 Uppsatser om Skifta uppmärksamhet - Sida 1 av 8

Titta, lyssna och hÀrma! : En studie som undersöker imitationsförmÄgan för auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan 4 och 8 Är.

Syftet med studien var att underso?ka imitationsfo?rma?gan fo?r auditivt och visuellt presenterat material hos typiskt utvecklade barn mellan fyra och a?tta a?r. Den visuella imitationen underso?ktes i form av meningsfulla samt icke-meningsfulla handlingar. Den auditiva imitationen underso?ktes i form av meningsfull meningsrepetition samt icke-meningsfull nonordsrepetition.

Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd.

Ett nytt lÀge för Kiruna - Medan marken spricker under Kiruna försvÄrar en spricka i Kirunas politiska ledning planeringen för att flytta staden

Det bÀsta alternativet för Kiruna, som hotas av markdeformationer frÄn LKAB:s malmbrytning, Àr att genomgÄ en stadsomvandling dÀr Kiruna centrum omlokaliseras mot en östlig riktning, till stadsdelen/förorten Tuolluvaara.Finns stor risk att markdeformationerna kan sprida sig dit inom en tidsrymd pÄ 50-60 Är nÀr malmbrytningen fortskrider, men under denna tid kan man ha ett vÀl fungerande samhÀlle och det gÄr att undvika markdeformationer genom att skifta brytningsmetod i gruvan..

Expansion och Kontraktion : SEB:s internationaliseringsprocess i Tyskland

Att SEB fick göra en kontraktion av sin verksamhet och skifta fokus mot företagskunderna i Tyskland berodde delvis pÄ förÀndringar i de institutionella villkoren. Följande studie beskriver och analyserar SEB:s förvÀrv och försÀljning av sin tyska kontorsverksamhet. En bakgrund ges till SEB:s expansion i Tyskland samt processen fram till kontraktionen. Empirin har huvudsakligen införskaffats genom djupgÄende semistrukturerade intervjuer och stÀlls mot en modell för svenska bankers internationaliseringsprocess i vÄr analys. VÄr studie visar pÄ vikten av att anpassa sig efter och ta till sig skillnader i kultur och marknadsstruktur nÀr man expanderar internationellt.A .

Konsten att fatta ett vÀlgrundat beslut : Den organisatoriska utformningens betydelse för anvÀndandet av Business Intelligence

Organisationers intresse fo?r att kunna utvinna information ur data och da?rigenom erha?lla konkurrensfo?rdelar har o?kat under senare a?r. En strategi som mottagit mycket uppma?rksamhet a?r Business Intelligence (BI). Det har emellertid visat sig att fa? organisationer upplever de fo?rva?ntade fo?rdelar som BI a?r ta?nkt att leverera.

Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor

Jina Mahsa Aminis d?d har uppm?rksammats ?ver hela v?rlden d?r omfattande manifestationer och reaktioner i den politiska v?rlden har n?lat fast kvinnors r?ttigheter p? den politiska tavlan. Denna studie unders?ker betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor genom att titta p? den komplexa fr?gan om kulturell identitet och dess p?verkan. Studien visar att kvinnornas erfarenheter av patriarkala strukturer och kulturella normer spelar en betydande roll i deras inst?llning till f?r?ndring och hur de f?rh?ller sig till sin kulturella identitet.

Det myckna bokskrivandet : om författare och författeri i Torgny Lindgrens litterÀra vÀrld

Idag anva?nds 1:1 datorer, d.v.s. en dator fo?r varje elev, i svenska skolor. Detta a?mne a?r intressant att underso?ka i va?rt va?xande globala digitalsamha?lle da?r kommuner och skolor stra?var efter att erbjuda en ho?g tillga?nglighet och kompetens till eleverna.

Vilken instÀllning har högskolestudenter till cannabis och cannabisbruk?

Idag anva?nds 1:1 datorer, d.v.s. en dator fo?r varje elev, i svenska skolor. Detta a?mne a?r intressant att underso?ka i va?rt va?xande globala digitalsamha?lle da?r kommuner och skolor stra?var efter att erbjuda en ho?g tillga?nglighet och kompetens till eleverna.

1:1 datorer i en gymnasieskola : Anva?ndning ur ett genusperspektiv

Idag anva?nds 1:1 datorer, d.v.s. en dator fo?r varje elev, i svenska skolor. Detta a?mne a?r intressant att underso?ka i va?rt va?xande globala digitalsamha?lle da?r kommuner och skolor stra?var efter att erbjuda en ho?g tillga?nglighet och kompetens till eleverna.

Vandring som tema i videokonst : En studie av Francis AlĂżs videodokumenterade performance

Idag anva?nds 1:1 datorer, d.v.s. en dator fo?r varje elev, i svenska skolor. Detta a?mne a?r intressant att underso?ka i va?rt va?xande globala digitalsamha?lle da?r kommuner och skolor stra?var efter att erbjuda en ho?g tillga?nglighet och kompetens till eleverna.

Grade Aid: Arbetet kring en applikation med mÄlet att underlÀtta betygsÀttning

I detta arbete presenteras och diskuteras skapandet och resultatet av en iOS?applikation som skall vara till hjÀlp för lÀrare i grund? och gymnasieskolan.Vid arbetet kring större applikationer mÄste plannering och utförande ömsom stötas mot varandra. Mycket av tiden och arbetet gÄr till att skifta mellan olika programmatiska och visuella lösningar, för att i slutÀndan nÄ det som stÀmmer bÀst överens med det önskade resultat. Att minimera denna tidsÄtgÄng och att skala bort sekundÀr funktionalitet har varit en stor utmaning för mig, men ocksÄ det jag har lÀrt mig absolut mest av.Slutresultatet blev en anvÀndbar produkt men med, frÄn planneringen sett, en reducerad funktionallitet. Jag ser möjligheter i, och hoppas kunna Àgna tid Ät, en utvekling av produkten i framtiden, var jag kan dra nytta av den lÀrdom som arbetet har fört med sig..

Ur en fo?re detta kriminells o?gon : en studie av fo?re detta kriminellas livsbera?ttelser

Denna studie syftar till att studera hur fo?re detta kriminella va?ljer att framsta?lla sig sja?lva genom sina livsbera?ttelser. Vi a?mnar underso?ka ungdomar som har ett kriminellt liv bakom sig, genom att lyssna pa? deras livshistorier. Genom dessa bera?ttelser vill vi fa? fram vilka faktorer respondenterna anser varit va?sentliga under deras va?g genom det kriminella och vilka va?ndpunkter som funnits under denna tid.

Samma plats ? ny funktion : En platsstudie om en anlÀggnings framtida roll

Den hĂ€r rapporten beskriver ett examensarbete som fördjupat sig i rummet som informationsbĂ€rare. Studieobjektet var gĂ„rdsplanen till en nyförvaltad fastighet som ska skifta funktion frĂ„n Ă€ldreboende till företagslokaler och lĂ€genhetsboende. Arbetet skedde i samarbete med utvecklingsbolaget Nygarn Utveckling AB och var förlagt i Östergarn pĂ„ östra Gotland. MĂ„let var att skapa en attraktiv och lĂ€ttorienterad miljö i anslutning till fastigheten. För att nĂ„ mĂ„let har teorier om bland annat miljöpsykologi, fĂ€rglĂ€ra och rumsdesign samt kvalitativa observationer, analyser och intervju anvĂ€nts.Resultatet blev ett förslag som innebĂ€r att den framförliggande gĂ„rdsplanen till fastigheten förĂ€ndras.

Automatisk sparning : - funktionen du aldrig visste fanns

Automatisk sparning i datorprogram underso?ks fra?n perspektivet hur anva?ndare upplever tryggheten till att deras arbete ska finnas kvar na?r de arbetar med en dator, och hur de reagerar pa? en ny typ av design. Det finns ett problem som ligger i hur datorer rent tekniskt a?r uppbyggda, ja?mfo?rt med hur datoranva?ndare a?r vana att objekt fungerar i verkligheten. Nuvarande och gamla dator- program har tittats pa? fo?r att se hur de har lo?st funktionerna kring sparning.

ÅterberĂ€ttande av narrativa element i spel : Var ligger fokus?

UtifrÄn tanken att alla anvÀnder sig av ÄterberÀttande i sin vardag för att förmedla information undersöker det hÀr arbetet om abstraktionsnivÄn pÄ ett spel kan skifta fokuset skiftar mellan det förkonstruerade, vilket ger spelaren motivation och kontext till sina handlingar, och det emergenta narrativet, de hÀndelser som sker under spelet, i ett ÄterberÀttande av spelet. Via tvÄ versioner av ett spel, en abstrakt version utan Äterkopplingar till de förkonstruerade narrativet och en med Äterkopplingar, fick testare efter att de spelat en av versionerna göra ett kort ÄterberÀttande utifrÄn frÄgor. Testningen visade att de som spelade den abstrakta versionen gjorde mer referenser till det emergenta narrativet och de som spelade versionen med Äterkopplingar till det förkonstruerade narrativet gjorde mer referenser till det. Vidare undersökningar skulle vara att se om spelvana spelar roll för vad som hamnar i fokus under ÄterberÀttandet..

1 NĂ€sta sida ->